Od krytycznej diagnozy środowiska do upełnomocniającego wsparcia informacyjnego dla rodziców z niepełną władzą rodzicielską

Izabela Teresa Kamińska-Jatczak

Streszczenie w języku polskim


Artykuł przedstawia refleksję nad przebiegiem projektu socjalnego zatytułowanego „Rodzicu, poznaj swoje prawa”, w ramach którego stworzono narzędzie wsparcia informacyjnego dla rodziców z niepełną władzą rodzicielską. Celem tych rozważań jest namysł nad typem oferowanego wsparcia informacyjnego, które może stać się narzędziem rzeczywistego upełnomocnienia rodziców. Projekt zrealizowano w formule łączącej badanie, działanie i kształcenie, przy ścisłej współpracy studentów i ekspertów. Artykuł opisuje poszczególne etapy projektu, bazując na podejściu opartym o prawa w pracy socjalnej (rights-based approach), które traktuje odbiorców wsparcia jako posiadaczy praw (rights-holders) i koncentruje się na opracowywaniu rozwiązań, które respektują ich prawa i godność. W artykule przedstawiono  genezę pomysłu opartego o krytyczną diagnozę sytuacji rodziców, proces gromadzenia wiedzy, organizację warsztatów oraz interdyscyplinarną pracę nad poradnikiem. Wnioski z projektu wskazują na potrzebę aktywnego włączania rodziców w procesy decyzyjne, ciągłej ewaluacji i aktualizacji narzędzi wsparcia informacyjnego oraz interdyscyplinarnej współpracy instytucji, aby skuteczniej wzmacniać pozycję rodziców ze zmienionym zakresem władzy rodzicielskiej.


Słowa kluczowe


wsparcie informacyjne; rodzice z niepełną władzą rodzicielską; podejście oparte o prawa w pracy socjalnej; badanie-działanie-kształcenie; upełnomocnianie

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Androff, D. (2016). Practicing rights: Human rights-based approaches to social work practice. Londyn: Routledge.

Androff, D. (2018). Practicing Human Rights in Social Work: Reflections and Rights-Based Approaches, Journal of Human Rights and Social Work, vol. 3, 179–182. DOI: https://doi.org/10.1007/s41134-018-0056-5

Boryczko, M. (2017). Praca socjalna a świadomość krytyczna. Inspiracje Paula Freire. W: I. Figurska, D. Bieńkowska, R. Kozłowski (red.), Spotkać drugiego: prawo, etyka, praktyka (s.153–171). Słupsk: Akademia Pomorska w Słupsku.

Brodowska, H. (1958). Z dziejów kształcenia pracowników społeczno-oświatowych, 1925–1952, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Łódzkiego. Nauki Humanistyczno--Społeczne, seria I, z. 10, s. 121–169.

Beresford, P. (2018). Service user involvement in social work and beyond. Exploring its origins and destinations. Zeszyty Pracy Socjalnej, 23(1), 5–20.

DOI: https://doi.org/10.4467/24496138ZPS.18.001.8635

Beresford, P. (2019). Radicalising social work: Involving everyone; including all our knowledge. W: M. Granosik, A. Gulczyńska, M. Kostrzyńska, B. Littlechild (red.), Participatory social work: Research, practice, education (s. 325–338). Łódź–Kraków: Łódź University Press, Jagiellonian University Press.

Chojnacka S., Dymowski M., Grober A., KazimierskaJ. (2024) Projekt socjalny „Rodzicu, poznaj swoje prawa”, WNOW UŁ, mps.

Croft, S., Beresford, P. (1992) The politics of participation. Critical Social Policy, 12(35), 20–44. DOI: https://doi.org/10.1177/026101839201203502

Kamińska-Jatczak, I. (2024). Praktyka tworzenia opowieści na przykładzie fotogłosu rodziców w sytuacjach wieloproblemowych, Przegląd Socjologiczny, 73(3), 121–148. DOI: https://doi.org/10.26485/PS/2024/73.3/6

Marynowicz-Hetka, E. (red.) (2002). Badanie-Działanie-Kształcenie. Czyli o przydatności dyscyplin społecznych dla doskonalenia praktyki profesji społecznych w dziedzinie oświaty, kultury i pracy socjalnej, Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe.

Marynowicz-Hetka, E. (2006). Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, t.1, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Marynowicz-Hetka, E. (2018). Projektowanie: aktywność opracowywania projektu działania w przestrzeni kształcenia do pola praktyki. W: L. Telka (red.), Projektowanie socjalne w kształceniu pedagogów społecznych (s. 13–30), Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

McPherson, J. (2020). Now Is the Time for a Rights-Based Approach to Social Work Practice. Journal of Human Rights and Social Work, vol. 5, 61–63. DOI: https://doi.org/10.1007/s41134-020-00125-1

Szmidt, K.J., Modrzejewska-Świgulska, M. (2014). Walidacja komunikacyjna w analizie wyników badań pedagogicznych, Przegląd Badań Edukacyjnych,19 (2), s. 235–256.

Telka, L. (red.) (2018). Projektowanie socjalne w kształceniu pedagogów społecznych, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Ustawa z dnia 6 stycznia 2000 r. o Rzeczniku Praw Dziecka (Dz.U.2023.292 t.j. z dnia 2023.02.14).

Wojtczak, M. (2018). „Badanie w działaniu w toku realizacji projektu socjalnego. W: L. Telka (red.), Projektowanie socjalne w kształceniu pedagogów społecznych (s. 41–52), Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Wronka, J. (2008). Human rights and social justice: Social action and service for the helping and health professions, CA: Sage: Thousand Oaks.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2024.37.4.163-180
Data publikacji: 2025-04-30 15:35:33
Data złożenia artykułu: 2024-10-25 20:34:18


Statystyki


Widoczność abstraktów - 0
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2025 Izabela Teresa Kaminska-Jatczak

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.