Increased cyberbullying among high school students as offenders, victims and witnesses of the phenomenon

Natalia Kamila Czopek

Abstract


Cyberbullying among young people is increasingly common, negatively affecting mental health and social functioning. This phenomenon includes various forms of electronic aggression. It is important to understand the scale of the problem of cyberbullying, identifying the main risk factors, forms and consequences for the functioning of young people. The survey was conducted to determine, the severity of manifested, experienced and observed youth of various forms of cyberbullying. The CAWI method was used, and the survey instrument was the Scale for the Study of Cyberbullying (SdBC), which included questions about the youth's experience of cyberbullying as perpetrator, victim and witness. A total of 252 students aged 17-19 took part in the survey. The majority of respondents had never engaged in, experienced or witnessed cyberbullying. Cyberbullying is considered a common problem among high school students. There is a need to develop more effective prevention programs aimed at young people, with a particular focus on the most common forms of online violence. It is important to raise awareness among young people about the consequences of such behavior.


Keywords


cyberbullying; peer violence; risky behavior; youth; increase

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Barlińska J., Plichta P., Pyżalski J.. Szuster A. (2018). Ich słowami – obraz pomocy w sytuacjach cyberprzemocy rówieśniczej z perspektywy uczniów. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka. Vol. 17, nr 4, 82-115.

Bartkowicz, Z., Chudnicki A., Czopek, N. (2023). Konstrukcja i walidacja Skali do Badania Cyberprzemocy (SdBC). Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 42(4), 163–181. http://doi.org/10.17951/lrp.2023.42.4.163-181

Bartkowicz, Z., Chudnicki, A. (2019). Cyberprzemoc w opiniach uczniów szkół średnich. Journal of Education, Technology and Computer Science, 28(2), 264–269. https://doi.org/10.15584/eti.2019.2.39

Bąkowska, A. (2019). Cyberagresja jako zjawisko zagrażające bezpieczeństwu cyfrowemu dzieci i młodzieży. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 32(3), 7-22.

Bochenek, M., Lange, R. (2019). Nastolatki 3.0. Raport z ogólnopolskiego badania uczniów. Warszawa: NASK. Pobrane z: https://cyberprofilaktyka.pl/baza-wiedzy/publikacje.html (data dostępu: 15.06.2024).

Boyd, D. (2007). Why youth (heart) social network sites: the role of networked publics in teenage social life. W: D. Buckingham (red.), McArthur Foundation on Digital Learning– youth, identity and digital media volume (s. 119–142). Cambridge, MA: MIT Press.

Council of Europe. (2001). Convention on Cybercrime. https://www.coe.int/en/web/conventions/full-list/-/conventions/treaty/185 (data dostępu: 15.06.2024)

Dyrla-Mularczyk K., Pluciński M. (2017). Cyberbullying i agresja elektroniczna jako współczesne zagrożenia dla komunikacji w sieci, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, Tom 20, Nr 4(80).

Fenik K., (2008). Grooming – uwodzenie dzieci w Internecie W: A. Jodko, Tabu seksuologii, Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”.

Jachyra D. (2011). Trollowanie – antyspołeczne zachowania w Internecie, sposoby wykrywania i obrony, Studia Informatica, Nr 28, 253-263.

Kowalski, R. M., Limber, S. P., & Agatston, P. W. (2012). Cyberbullying: Bullying in the digital age (2nd ed.). Wiley Blackwell.

Lange, R. (2023). Nastolatki 3.0. Raport z ogólnopolskiego badania uczniów. Warszawa: NASK. Pobrane z: https://cyberprofilaktyka.pl/baza-wiedzy/publikacje.html (data dostępu: 15.06.2024).

Liu, J., Graves, N. (2011). Childhood Bullying: A Review of Constructs, Concepts and Nursing Implications. Public Health Nursing, 28(6), 556–568. https://doi.org/10.1111/j.1525-1446.2011.00972.x

M. Wojtas (2010). Proces uwodzenia dzieci w Internecie, W Dziecko w sieci. Zapobieganie wykorzystywaniu seksualnemu dzieci w Internecie. Profilaktyka, prewencja, nowa legislacja, Warszawa: Fundacja „Dzieci Niczyje”.

Małysz, Z. (2018). Agresywność, agresja, przemoc, bullying i cyberbullying jako problemy opiekuńczo-wychowawcze XXI wieku. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. 566(1), 12-20. https://doi.org/10.5604/01.3001.0011.6060

Najwyższa Izba Kontroli (2017). Zapobieganie i przeciwdziałanie cyberprzemocy wśród dzieci i młodzieży. Pobrane z: https://www.nik.gov.pl/kontrole/P/17/071/ (data dostępu: 01.06.2024).

Najwyższa Izba Kontroli, NIK o cyberprzemocy wśród dzieci i młodzieży. Pobrane z: https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/nik-o-cyberprzemocy-wsrod-dzieci-i-mlodziezy.html (data dostępu: 09.05.2024).

Ochwat, P. (2014). Happy slapping jako czynnik aktywizujący zachowania dysfunkcyjne młodzieży. Kultura – Media – Teologia, 18(3), 43–59. https://doi.org/10.21697/kmt.18.3

Olweus, D. (2013). School Bullying: Development and Some Important Challenges. Annual Review of Clinical Psychology, 9, 751-780. https://doi.org/10.1146/annurev-clinpsy-050212-185516

Olweus, D., & Limber, S. P. (2018). Some problems with cyberbullying research. Current Opinion in Psychology, 19, 139–143. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2017.04.012

Pyżalski J. (2012). Elektroniczna agresja rówieśnicza – ustalenia empiryczne ostatniej dekady W Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Pyżalski, J. (2009a). Agresja elektroniczna dzieci i młodzieży. Różne wymiary zjawiska. Dziecko krzywdzone. Teoria. Badania. Praktyka, 1(26), 12–27.

Pyżalski, J. (2011). Agresja elektroniczna wśród dzieci i młodzieży. Sopot: GWP.

Pyżalski, J. (2012). Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Pyżalski, J. (2013). Rodzina i szkoła a przeciwdziałanie zaangażowaniu młodych ludzi w ryzykowne zachowania online. Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 12(1), 99–109.

Pyżalski, J. (2013b). Beyond peer cyberbullying – involvement of Polish adolescents in different kinds of electronic aggression. Studia Edukacyjne. 28, 147–168.

Pyżalski, J., Zdrodowska, A., Tomczyk, Ł., Abramczuk, K. (2019). Polskie badanie EU Kids Online 2018. Najważniejsze wyniki i wnioski. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Siemieniecka D., Skibińska M., Majewska K. (2020). Cyberagresja – zjawisko, skutki, zapobieganie. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.

Tokunaga, R. S. (2010). Following you home from school: A critical review and synthesis of research on cyberbullying victimization. Computers in human behavior, 26(3), 277–278.

Twardowska-Staszek E., Zych I. (2019). Bullying i cyberbullying wśród dzieci i młodzieży. Analiza porównawcza wyników badań prowadzonych w Polsce i Hiszpanii. Wyzwania dla profilaktyki. Studia Paedagogica Ignatiana, 22(3), 115–137. http://doi.org/10.12775/SPI.2019.3.006

Walendzik G., Wilkosz K. (2018). Zapobieganie i przeciwdziałanie przemocy w cyberprzestrzeni Ochrona dzieci i młodzieży, 51-6. Pobrane z: https://www.nik.gov.pl/plik/id,16481.pdf (data dostępu: 01.04.2024).

Waligóra-Huk A. (2015). Cyberprzemoc wśród młodzieży ze szkół wiejskich. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Walrave, M., Heirman, W. (2009). Skutki cyberbullyingu – oskarżenie czy obrona technologii? Dziecko Krzywdzone. Teoria – Badania – Praktyka, 1(26), 27−46.

Włodarczyk, J. (2013). Zagrożenia związane z korzystaniem z internetu przez młodzież. Wyniki badania EU NET ADB. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 12(1), 49-68. Pobrane z: https://dzieckokrzywdzone.fdds.pl/index.php/DK/article/view/80/69 (data dostępu: 14.10.2023).

Wojtasik, Ł. (2009). Przemoc rówieśnicza z użyciem mediów elektronicznych – wprowadzenie do problematyki. Dziecko Krzywdzone. Teoria – Badania – Praktyka, 1(26), 7−11.

Wojtasik, Ł. (2014). Seksting wśród dzieci i młodzieży. Dziecko Krzywdzone. Teoria – Badania – Praktyka, 13(2), 79-98.

Wójcik S. (2017). Zagrożenia dzieci i młodzieży w internecie. Dziecko Krzywdzone: Teoria, Badania, Praktyka, (16)1, 270-287.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2024.37.4.21-43
Date of publication: 2025-04-30 15:35:16
Date of submission: 2024-07-18 00:41:39


Statistics


Total abstract view - 0
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Natalia Kamila Czopek

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.