Treści z zakresu cyberbezpieczeństwa w procesie uczenia się studentów z zastosowaniem autorskich filmów dydaktycznych

Jacek Jędryczkowski

Streszczenie w języku polskim


Artykuł omawia przebieg oraz rezultaty badań, których celem była analiza wykorzystania autorskich filmów dydaktycznych w procesie uczenia się studentów. Materiały z zakresu cyberbezpieczeństwa opracowano na potrzeby zajęć z technologii informacyjnych prowadzonych na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Zielonogórskiego. Filmy opublikowano w serwisie YouTube oraz na stronach uczelni. To sprawiło, że wszelkie formy interakcji z materiałem wideo były rejestrowane przez system YouTube Analytics. Dostęp do uzyskanych w ten sposób raportów umożliwił ocenę oglądalności materiałów dydaktycznych, a także pozwolił na analizę strategii stosowanych w procesie uczenia się przez studentów oraz ogół internautów. Stwierdzono, że filmy były wyświetlane ponad 40 tysięcy razy i oglądane przez ponad 1200 godzin, co uzasadnia potrzebę tworzenia tego typu treści. Zaobserwowano także zróżnicowane strategie uczenia się, których stosowanie było uzależnione od treści filmu. Inaczej korzystano z materiałów o charakterze teoretycznym i praktycznym. Potwierdzono także istnienie strategii polegających na intensywnym przewijaniu filmów w celu szybszego dotarcia do interesujących zagadnień. Proces nasilał się w przypadku dłuższych filmów. Na podstawie wniosków z badań będą podjęte działania zmierzające do realizacji celu praktycznego, którym jest opracowanie kolejnych materiałów dydaktycznych.

Słowa kluczowe


film dydaktyczny, YouTube Analytics, strategia uczenia się

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Craik, F. I. M., Lockhart, R. S. (1972). Levels of processing: A framework for memory research. Journal of Verbal Learning & Verbal Behavior, 11/1972 (6), 671-684,

DOI: https://doi.org/10.1016/S0022-5371(72)80001-X

Jędryczkowski, J. (2015). Kanał JJ kursy, https://www.youtube.com/@JJKursy/videos, (dostęp: 08.09.2024).

Jędryczkowski, J. (2019). Masowy otwarty kurs online w procesie samokształcenia. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, Vol 38, No 4/2019, 167-180,

DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2019.38.4.167-180.

Jędryczkowski, J. (2022). Raporty YouTube Analytics jako forma gromadzenia danych dotyczących wpływu edukacyjnego kanału YouTube na funkcjonowanie społeczeństwa i gospodarki w ramach działalności naukowej podmiotu szkolnictwa wyższego. Wyzwania i Dylematy Edukacyjno-Zawodowe, Vol. 8, 179-191.

Krugman, H. E. (2000). Memory Without Recall, Exposure Without Perception. Journal of Advertising Research, 11-12, 49-54,

DOI:10.2501/JAR-40-6-49-54.

Ledzińska, M., Czerniawska, E. (2011). Psychologia nauczania. Ujęcie poznawcze. Warszawa: PWN.

Łobocki, M. (1999). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Łobocki, M. (2000). Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Microsoft Canada (2015). Attention spans. Consumer Insights. https://www.scribd.com/document/265348695/Microsoft-Attention-Spans-Research-Report, (dostęp: 08.09.2024).

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2019). Standardy kształcenia przygotowujące do wykonywania zawodów nauczyciela i pedagoga. https://www.gov.pl/web/nauka/informacja-w-sprawie-standardow-ksztalcenia-przygotowujacego-do-wykonywania-zawodow, (dostęp: 08.09.2024).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2024.37.4.45-63
Data publikacji: 2025-04-30 15:35:18
Data złożenia artykułu: 2024-09-19 11:23:19


Statystyki


Widoczność abstraktów - 0
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2025 Jacek Jędryczkowski

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.